onsdag 19 oktober 2011

Tankar om kyla

Blir du också sådär riktigt trött och håglös i början av hösten, när den första riktiga kylan kommer och det blir mörkt innan klockan har hunnit slå kväll?

Jag är sååå väderkänslig och idag har jag märkt av de första tecknen på höst/vinter-depp. Eftersom jag fryser konstant mellan början av september och slutet av maj (vilket innebär att jag spänner mig hela tiden, med värk i kroppen och trötthet som resultat) så är den här årstiden ingen höjdare för mig... heeeela långa vintern kvar! Mörkret är ingen uppiggare men kylan är fan ändå det värsta!

Föreställ dig att:

  • Du känner avsky för att lämna din lägenhet (du har 26 grader inne för att kunna gå runt i linne och leggings). Detta innebär naturligtvis att ditt sociala liv blir svårt att rodda ihop.


  • Du får 9 av 10 partykvällar förstörda på grund av att du fryser i dina "fina" kläder... (Kom inte och säg att jag ska ta på mig mer för jag har redan nu i oktober fått kritik för att jag hade body och inte bara bh under partytoppen). Detta innebär naturligtvis att du känner olust inför "roliga fester och utgångar"...


  • Du kan knappt jobba eftersom dina händer alltid är stelfrusna vilket innebär att det blir omöjligt att skriva (särskit biopremiärer då pöbeln ibland tvingas stå ute... i annat fall blåser dett ganska gött inne eftersom dörrarna till foajén ALLTIDär öppna) Detta innebär naturligtvis att du av förklarliga anledningar blir "surfittan" som står och gnäller i vimlet

Osv osv... och då har jag inte ens nämnt fnasig hud, glåmig hy, torrt och flygigt hår i "möss-frisyr", trasiga nagelband, spruckna hälar och läppar, slaskiga golv inne efter vinterskorna, fastfrusna växlar på tunnelbanan med mera...

De som säger att hösten och vintern är mysig ljuger så bra att de tror sig själva!

Jag har försökt med mycket för att lindra helvetet – till exempel att resa i väg till solen i ett par veckor mitt i vintern och att förlänga sommaren genom sen semester (Marrakech i september i år, Vietnam i januari förra året och Miami i september för två år sedan). Och att resa är fantastiskt i sig men det ger faktiskt inte mer glädje väl på plats hemma...

En dröm för mig vore att kunna bo oktober till april på ett varmt ställe – typ Florida. Älskar klimatet, tempot, människorna och naturligtvis den låga dollarn ;) Att kunna försörja sig vinterhalvåret på att frilansa hem till Sverige... Det lär ju finnas mer än tillräckligt att göra reportage om med så många människor och så coola platser! Kanske ska ge kylan ett långfinger för alltid?! Hmmm...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar