torsdag 3 mars 2011

Lite piggare

Vilken dag!

Nu känner jag mig lite piggare och börjar till och med bli uttråkad vilket är ett gott tecken. Dragit igång en av mina bästa feel good-filmer, Sex and the city – the movie 2". Snygga människor, snygga kläder OCH Abu Dhabi... vill åka dit och när Anton och jag var i Vietnam i vintras fick vi blodad tand. Vi träffade en svensk familj som hade mellanlandat där ett par dagar och som var helt sålda. På tal om Vietnam så har jag inte lagt upp bilder från resan. 

Vi flög till Ho Chi Minh där vi stannade i två nätter. Detta är en intensiv storstad där trafiken är gräslig – mopeder överallt! 

Så på nyårsafton tog vi en buss drygt 20 mil norrut till ett resort som ligger strax utanför den lilla fiskebyn Phan Thiet. Här stannade vi i fyra nätter och vilade upp oss ordentligt. 

Sista stoppet blev en av Vietnams mest populära semesterorter – Nha Trang, som ligger ytterligare 20 mil norrut på östkusten. Det var bådas favoritställe eftersom vi bodde på ett fint hotell på strandpromenaden med nära till allt. Här finns det lite uteliv, shopping (även om den var ganska dålig), strand mitt i staden och även turistattraktioner. Vi hann bland annat med att besöka den stora Buddhan och att bada gyttjebad, som sägs vara extremt välgörande för till exempel stela leder.

Näst sista kvällen flög vi inrikes tillbaka till Ho Chi Minh. Bekvämt, billigt och så smidigt.

Två underbara veckor!

Precis kommit upp från en 30 meter lång promenad i en av de trånga Cu chi-tunnlarna.

En av våra favoritrestauranger var den där vi grillade vår mat själva vid bordet.

På väg in i den stora Buddhan.

Frågade snällt om jag fick ta en bild på de gyttjebadande damerna. Det fick jag!

Hot Pot är en vanlig vietnamesisk rätt där fisk och skaldjur, kyckling eller kött kokas i en speciell buljong tillsammans med grönsaker. Sedan äter man med tillsammans med risnudlar i små skålar.

Det var väldigt blåsigt och höga vågor men Anton utmanade vädrets makter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar